
PROGRAM „PROJEKT LUSTRO”
· Autorski program zajęć wychowawczo-profilaktycznych dla uczniówszkół ponad podstawowych , opracowany przez zespół autorski NODN Sophia (St. Bobula, N. Karaszewski, J. Rządzki, K. Salamon Bobińska) w ramach projektu realizowanego prze MJRConsulting na zlecenia Państwowej Agencji Rozwiazywania Problemów Alkoholowych.
Program zawiera scenariusze zajęć do systematycznej pracy w ciągu całego roku szkolnego (około 10 - 12 godzin lekcyjnych na każdy z pierwszych trzech lat nauki w szkole ponadpodstawowej).
Podręcznik Programu oprócz wiedzy teoretycznej i metodycznej zawiera 34 scenariusze podzielone na 3 lata.
Uczniowie po realizacji Programu w ich klasie poproszeni o rekomendacje dla innych uczniów powieedzieli miedzy innymi: :
- Przypomniało mi to, że szkolna rzeczywistość, choć wydaje się przygnębiająca, może być pozytywna i budująca.
- Można poznać siebie w szerokim zakresie (…) oraz poznać bliżej kolegów z klasy.
- To odskocznia od codziennych zajęć, chwila, którą można poświęcić na refleksję.
- Te zajęcia są bardzo rozwojowe poruszają tematy, których na co dzień boimy się podejmować, bo są trudne i niewygodne.
- Uczy nas pracy w grupie i otwierania się.
- Uczy innego postrzegania ludzi ze swojego środowiska oraz pogłębić relacje.
- Zajęcia dają okazję do podzielenia się osobistymi myślami, których być może nie powiedzielibyśmy na głos w innej sytuacji.
PROCES SZKOLENIOWY DLA REALIZATORÓW
Na procedurę szkoleniową przygotowującą realizatorów programu Projekt Lustro składają się:
- e-learning,
Szkolenie wstępne w formie e-learningu przeznaczone jest dla wszystkich nauczycieli w szkole (szczególnie, gdy szkoła podjęła decyzje o wdrożeniu programu jako elementu swojego programu wychowawczego) i ma na celu ogólne zapoznanie z programem i jego założeniami teoretycznymi oraz praktycznym sposobem realizacji. Jest elementem wprowadzającym przed rozpoczęciem Treningu Umiejętności.
- Treningi Umiejętności
Każdy Trening Umiejętności to 20 godzin dydaktycznych realizowanych stacjonarnie. Każdy trwa dwa pełne dni. Ilość uczestników 14-16 osób.
Pierwszy Trening Umiejętności zawiera między innymi:
- Analizę umiejętności interpersonalnych niezbędnych do prowadzenia zajęć
- Trening umiejętności komunikacyjnych: Pytania sokratejskie, Aktywne słuchanie, Dialog motywujący,
- Przygotowanie uczestników do realizacji wybranych scenariuszy w parach,
- Prowadzenie wybranych scenariuszy zajęć przez uczestników wraz z wspólnym omówieniem,
Po pierwszym Treningu uczestnicy rozpoczynają samodzielną realizację zajęć z uczniami w swojej klasie.
Drugi Trening Umiejętności realizowany po kilku miesiącach zawiera między innymi:
- omówienie dotychczasowych doświadczeń uczestników
- praktyczna realizacja kolejnych scenariuszy programu w parach
- pogłębienie wiedzy i umiejętności niezbędnych przy realizacji kolejnych scenariuszy
- modelowanie sposobów radzenia sobie z trudnościami doświadczanymi przez uczestników
Pomiędzy Treningami Umiejętności realizowana jest pierwsza superwizja.
- superwizje
Proces szkoleniowy przewiduje dwie superwizje realizowane on-line. Każda z nich trwa po 5 godzin dydaktycznych. Pierwsza superwizja realizowana jest pomiędzy Treningami Umiejętności a druga ok 4 - 8 tygodni po Drugim Treningu Umiejętności.
W trakcie superwizji uczestnicy odnoszą się do bieżących wyzwań i osiągnięć.
- realizacja zajęć według scenariuszy z uczniami w okresach pomiędzy sesjami szkoleniowymi
Rozpoczęcie i kontynuacja zajęć z uczniami w trakcie procesu szkoleniowego jest niezbędnym elementem uzyskiwania uprawnień i zdobywania umiejętności realizacji Programu. Zapewnia też wysoką jakość przygotowania realizatorów.
Uprawnienia realizatora programu Projekt Lustro otrzymują wyłącznie ci uczestnicy, którzy uczestniczyli we wszystkich zajęciach oraz zrealizowali w procesie szkoleniowym co najmniej 8 scenariuszy zajęć z uczniami.
Zakładamy szkolenie realizatorów w jednej placówce lub po co najmniej dwie osoby z jednej placówki tak by realizatorzy mogli wspierać się w jednej szkole.
Jesteś zainteresowany szkoleniem? Skontaktuj sie za pomocą formularza poniżej
Chcesz przecytać więcej o Programie?
sprawdź system rekomendacji ![]() |
lub | przejdź na stronę Programu![]() |